Rejser du med angst i bagagen? Få 9 tips til mindre angst under rejsen!

Lise og Sebastian på Bali

Rejser du med angst i bagagen? Få 9 tips til mindre angst under rejsen!

Rejser du med angst pakket med i bagagen? Så er du absolut ikke alene! Angst er for mange en fast følgesvend – også under rejserne. Alene i Danmark skønnes der at være ca. 350.000 danskere der lider af angst lige nu, og så er det nok endda temmelig lavt sat. Så hvis du ligesom jeg har angst inde over livet, så kan det at rejse godt være lidt af en ekstra udfordring.

Men bare rolig … der er masser du kan gøre for at få mere ud af din rejse – og opleve eventyrerne! Her er 9 tips, der hjælper dig på vej …  fra én (mig), som har haft masser af angst med i bagagen, og som har gjort sig en del erfaringer på netop dét område!

Angst er en hæslig tilstand at blive opslugt af, og jeg har været godt ramt af den i perioder af mit liv. Men jeg har aldrig nogensinde ladet angsten tage fra min rejselyst og nysgerrighed for at opleve verden. Og tro mig. Jeg taler af erfaring. Jeg har rejst rigtig meget – også i de perioder i mit liv, hvor angst har krøbet sig ind i mig og kapret mig for sans og samling.

Det har sin baggrund i at jeg kender til angstens spilleregler og forstår, hvilke kort den har på hånden, og hvordan jeg skal spille mine kort for at vinde over den. De spilleregler vil jeg gerne lære dig om, så du også kan nyde dine rejser og opleve verden, dér, hvor du nu ønsker at rejse hen.

Her kommer nogle af spillereglerne – dem der handler om at reducere din angst undervejs ved at sænke dit stressniveau.

Stress og angst på rejsen

Rejser (uanset hvor spændende de end måtte være) medfører en vis form for stress. Og jo mere stress du udsættes for – des nemmere vækkes angsten.

Stress opstår bl.a. i situationer hvor du:

  • skal pakke alt det ned du skal bruge undervejs
  • skal nå flyet, toget, bussen etc.
  • har en flersidet rejseplan, der skal klappe på minuttet
  • har barn/børn med, hvis behov og ønsker skal tilgodeses og ikke altid kan blive det
  • får skodmad under rejsen, i flyet, på togturen, busturen, rastepladserne på motorvejene … etc.
  • rejser længe og aldrig kender morgendagens agenda (eller næste times)
  • udsættes for manglende mad, væske og søvn på rejsen
  • ikke forstår sproget og har svært ved at kommunikere dine behov og ønsker
  • bliver råbt og harassed af sælgere og folk som vil dig “et eller andet”
  • udsættes for angsttriggere, som du endnu ikke kender og forstår (fordi sådan er angst bare)
  • bliver syg
  • kommer i vanskeligheder og ikke kan få hjælp
    osv. osv.

Det er situationer, som alle der rejser meget og kender til. Det er virkelig røv og nøgler nogen gange at rejse fordi det kan være så stressende.
Og har du så angst med oven i hatten, ja, så bliver det bare dobbelt så hårdt.

Men det er samtidig også lige netop balancen mellem stress og total afslapning/nydelse, der kan gøre det så spændende og udfordrende at rejse.

Sådan håndterer du rejsen så stress ikke antænder angsten

De fire ord du ønsker at kende, når du rejser og har angst er:

Mindre stress giver mindre angst.

Simpelthen.

Det gælder om at mestre rejseoplevelserne og de situationer, som du udsætter dig selv for og bliver udsat for undervejs på en måde, hvor stress ikke pinger mere ud end du kan håndtere det.

Lidt som at bestige et bjerg der udfordrer dig på højdesyge. Så snart du mærker højdesygen, er det eneste der hjælper dig, at gå lidt ned af bjerget og blive der til det udlignes. Så kan du bestige lidt igen.

Det samme gælder stress og angst. Stress er når du går op af bjerget. Angst er højdesygen. Det hjælper da at reducere på det der stresser dig. Så falder angsten. Når angsten er faldet kan du lidt igen.

9 tips, der hjælper dig med at håndtere stress så angsten falder

Der findes tonsvis af metoder og teknikker du kan bruge undervejs til at håndtere både tanker, følelser, krop og adfærd på undervejs på rejsen, men du kan komme langt – alene ved at mindske din stress.

Her kommer 9 tips, du kan lade dig inspirere af til en rejse, hvor du nok har angsten med i bagagen, men ikke behøver at lade dig styre af angsten undervejs.

Sørg for at mindske din stress på rejsen. Jo mindre stress du har – des mindre risiko har du for at få angst. Dvs. sørg for at:

  1. udjævne dine rejseopgaver så de ligger jævnt fordelt og ikke klumper sig sammen. Start pakningen i god tid, så du ikke står med det hele i sidste minut før afrejsen eller udtjekningen fra et sted.
  2. få mad og drikke jævnligt, så din krop ikke sulter eller dehydrerer. Det er især under lange rejser, ture og transport, det er vigtigt.
  3. indtage sund og opbyggende mad, så du holder dit blodsukker stabilt .
  4. prioritér din søvn – så du har nemmere ved at holde angsten for døren i løbet af dagen.
  5. kommunikér dine behov og ønsker ud til dem du rejser med – klart og tydeligt, så du ikke undertrykker følelser og behov og andre ved hvor de har dig
  6. vær tro mod dig selv og det der betyder noget for dig
  7. tag valg der giver mening for dig
  8. fokusér på nuet. Lad dig opsuge af landet, naturen, menneskene omkring dig. Læg mærke til dét der er – lige nu. Og lige her.
  9. hold pauser. Og hold dem til du bliver ladet op.

Verden er fyldt med eventyr, lad ikke angsten holde dig tilbage! Go explore!

God tur!

Vil du vide mere om hvordan du slipper angsten? Så tjek min anden side ud også: Slipangsten.dk

Lise Kryger
lisekryger@gmail.com
2 Kommentarer
  • Ann-Mari Gregersen
    Udgivet den 15:38h, 03 januar Svar

    Veldig fint innlegg, som alle kan lære noe av.

    • Lise Kryger
      Udgivet den 10:25h, 04 januar Svar

      Tak Ann-Mari 🙂 Ja, desværre er stress og angst ikke kun forbeholdt de få i dag, og hvem vil ikke gerne undgå det på sin rejse og i sin ferie?

Skriv en kommentar