Kender du følelsen af endelig at trække rejsebillederne frem for at opdage, at de slet ikke gengiver de eventyr, du lige har oplevet? Billederne ser måske grå og triste ud, kontrasterne for store, og de store bjerge ser flade og små ud.
Det gør jeg! Derfor valgte jeg for 5 år siden, at sætt mig for at lære at fotografere!
At lære at tage fantastiske rejsebilleder er en langsom proces, og jeg er, efter 5 år med et godt kamera i hånden, stadig i gang med at lære håndværket at tage fantastiske rejsebilleder. Men noget har jeg dog lært de sidste år, og her får du nogle af de tips, der hjalp mig til at komme i gang med at fotografere og skabe flottere rejsebilleder.
Så hvad er vigtigt, når du står på rejsen og vil forevige din oplevelse på et billede?
Der er rigtig mange ting, der spiller ind, når du vil tage fantastiske rejsefotos. Billeder er sammensat af motiv, lys, komposition, engagement, kreativitet, planlægning og en god portion held og tilfældighed.
Her får du mine 10 tips til at forevige dine bedste rejseoplevelser. Først og fremmest:
1. Lær dit kamera at kende!
Jeg har førhen haft et digitalkamera, men jeg må indrømme, at jeg sjældent brugte det. Jeg blev ofte skuffet over mine resultater, når jeg kom hjem og så billederne. I dag ved jeg, at det bl.a. var fordi, jeg skød mine billeder i det, der kaldes “Auto mode”. Jeg brugte alle de foruddefinerede indstillinger og billederne blev ofte uskarpe, rystede og lidt matte i det. Faktisk var det lidt spild af godt kamera, at sætte mig til at bruge det.
Da jeg fik mit nye digitalkamera, satte jeg mig ind i, hvordan jeg selv kunne bestemme, hvordan billederne skulle tages. F.eks. kan jeg nu selv vælge, hvad der skal være i fokus og lege med lyset. Efterhånden har jeg skabt min helt egen billedstil.
Måden, jeg lærte kameraet at kende på, var ved at studere 1000-vis af Youtube videoer, som viste mig, hvad jeg skulle være opmærksom på for at tage et godt billede. Jeg søgte også på videoer og artikler, der hjalp mig med at forstå lige netop dét kamera, jeg fotograferede med. Men mest af alt knipsede jeg løs. Jeg havde næsten altid kameraet over skulderen og skød løs, hvorend jeg kom.
Ved at skyde løs i alle mulige situationer, fik jeg føling med kameraet og dens funktioner. Jeg begyndte også at fornemme, hvad der skulle til i lys/mørke, i fart/slow/bevægelse og hvordan jeg brugte fokus til at “fortælle” mere med mine billeder.
2. Tag billederne i den blå/gyldne time
Hvor har jeg ofte stået foran den flotteste natur og alligevel skudt de mest matte billeder! Ja, jeg kan lige så godt være ærlig. Men jeg var simpelthen ikke obs på lyset! Mange af billederne blev udtryksløse, matte eller overbelyste, fordi jeg tog dem, mens solen stod højest på himlen. Især, på mine rejser sydpå – og især, når jeg befandt mig omkring ækvator. Det bløde varme lys, som timen efter solopgang og før solnedgang giver, blødgør skyggerne og giver motiverne de bedste muligheder for at stå frem på billederne.
Stå tidligt op, mærk livet, atmosfæren og skab de smukkeste billeder i det bløde lys – eller vent til solen når horisonten ved solnedgang. Billedet herunder tog jeg på Korsika, lige før solnedgang. Farverne blev gyldne og skyggerne er bløde i den gyldne time.
Billedet herunder, viser Peter og Sebastian, der lidt senere, efter solnedgang, plukker græs til hestene. De gyldne toner har ændret sig til mere kolde, blålige toner – men skyggerne er stadig bløde.
3. Skab forgrund, midte og baggrund
Har du prøvet at tage billeder udover et smukt hav og bagefter oplevet, når du kom hjem med billederne, at billederne er blevet kedelige at se på? Måske er det fordi, billedet mangler et fokuspunkt, der kan fortælle øjet, hvad det skal se på. Ved at tage billedet, hvor der er en forgrund, midte og baggrund, hjælper du den, der ser billedet, med at forstå situationen og hvad der er vigtigt for billedets historie (det, du selv har oplevet i situationen).
- Forgrunden på et billede af en strand kan f.eks. være sten eller klipper
- Midte kan f.eks. være havet og dets bølger med med badende i
- Baggrunden kan være et skib i horisonten
På billedet nedenunder, har jeg f.eks. valgt, at Sebastians skulder kommer med i billedet for at skabe perspektiv i situationen. Fokuspunktet er stadig manden i midten, men han er en del af en historie, fordi der er forgrund, midte og baggrund, som seeren kan forholde sig til.
4. Lad “Rule of third” guide dig
“Rule of third” er et princip, jeg har haft rigtig meget glæde af til at tage bedre rejsebilleder. Princippet går ud på at tage billedet, så det skaber balance og ro. Forestil dig, at billedet er opdelt i 3 vandrette linjer og 3 lodrette linjer, som tilsammen skaber 9 lige store dele. Prøv at placér dine elementer i billedet, så de rammer dér, hvor linjerne rammer hinanden. Eller sådan, at elementerne på billedet følger linjerne.
Herunder har jeg taget et billede, hvor “Rule of third” spiller ind. Det kan godt være, at den hvide linje, der møder den rosa linje (på væggen) ikke følger stregen perfekt, men det er til gengæld lige før, at mandens isse rammer knudepunktet i de to akser.
Husk, at “The Rule of third” (og andre principper for den sags skyld) ikke er regler, men guides, du kan tænke ind, når du fotograferer, eller som du kan redigere dig frem til, når du redigerer dine billeder.
5. Bevæg dig rundt om motivet
Selvom der måske er zoom på dit kamera, så giver det god mening at bruge din krop til at bevæge dig rundt om det, du vil fotografere. Tag billederne fra forskellige vinkler og prøv forskellige vinkler af. Du kan blive overrasket over at opdage, hvordan tingene kan se ud fra vinkler, du ikke normalt ser tingene fra.
Du kan f.eks. tage billeder af blomsterne nedefra eller fotografere dine børn i øjenhøjde-vinkel. Prøv at tænk: Hvordan ser det ud normalt – kan jeg tage billedet fra en ny vinkel?
Hvor mange har f.eks. ikke taget et billede af London Bridge i London? På billedet herunder bevægede jeg mig bag om Peter for at få ham med i en position, hvor han tager billeder med mobilen. På den måde, fik jeg et mere unikt og anderledes billede med hjem, som fortæller en historie.
6. Fokusér på øjnene
Yep. Et simpelt tip, men billeder af mennesker og dyr er bare mest udtryksfulde, når du ser øjnene klart og tydeligt. Hvilket betyder, at du ikke stiller skarpt på poterne, ørene eller snuden – men øjnene!
Denne kat i Marrakech lå i en af de store plantepotter og var noget af det kæreste. Jeg tog billedet, mens jeg stillede skarpt på dens øjne. Nogle gange er det nok med det ene øje, andre gange fokuserer jeg mellem øjnene.
7. Giv dig tid
Det er ikke altid muligt. Jeg ved det – vi rejser selv med en dreng, hvis tålmodighed indimellem kan ligge på et meget lille sted, når vi er ude og opleve noget. Men det er tiden, du giver dig selv og billedet, der i øver dig i at få syn for detaljerne, det du ellers ikke når at se – og ikke mindst, giver dig mulighed for at være der, når det helt rigtige moment opstår.
Herunder er et billede af to drenge, der legede på et tag i Marrakech, Marokko. Ved at give mig selv tid nok til at tage mange billeder af drengene, ramte jeg det helt perfekte moment, hvor en af drengene fik øje på noget vildt, som han viser den anden dreng.
9. Forstør de små eventyr
Nogle ting kan være kedelige at se på, når de står i sammenligning med andet. Ja, nogle gange forsvinder de endda helt. Men når du kommer tæt på eller forstørrer dem, får de nye eventyr over sig. Det kan f.eks. være kronbladene på en blomst, frugter og grøntsagerne på et lokalt marked, maden du indtager på en café og meget mere.
Herunder ser du lotus kapsler fra et lokalt marked i Chiang Mai, Thailand.
8. Skyd i RAW
Når du tager et billede, kan dit digitalkamera gemme det i forskellige formater. Et format, de fleste kender er jpg filer, som er komprimerede billedfiler, der ikke fylder så meget i dit kamera. Jpg billeder er behandlede og desværre også en smule matte og knap så detaljerede. Hvis du indstiller dit kamera til at gemme billederne som RAW i stedet for, får du en fil, der indeholder alle billedets data. Det betyder, at du får mulighed for at redigere dine billeder og trække farve og detaljer frem, som en almindelig jpg fil ikke kan.
Det kan godt være at billedfilerne kommer til at fylde virkelig meget på dit hukommelseskort, men det er RAW filerne, der giver dig mest at arbejde med, når du vil redigere billederne bagefter.
Men er det nu også så vigtigt? Det er vigtigt for dig, der ønsker at skabe fantastiske stemninger og historier med dine billeder. Og er det ikke netop derfor, du tager billeder – at genfortælle dine historier og oplevelser?
10. Gi’ den gas – og fejl for vildt
Der er ikke nogen grund til at spare på billederne. Indimellem er det dét billede, du knipsede forkert, der viser sig fra sin bedste side. Glem alt om at gøre alting perfekt fra starten. Fejl og fejl mange gange. Lær af dine fejl. Ret og justér – eksperimentér. Så er jeg sikker på, du får både eventyrlige og fantastiske rejsefotos.
Jeg fejler stadig. Og jeg kommer stadig hjem med en hel masse billeder, der aldrig bliver til noget, fordi det kan være svært at nå at tage nok billeder, når vi rejser som familie. Men det er en prioritering, og min familie og oplevelserne vælger jeg skal komme i første række. Men for dig, der har tid nok, eller formår at skabe tid nok, gi den gas og fejl for vildt. Det er bl.a. af dine fejl, du lærer at tage de bedste rejsefotos.
Jeg håber, at mine tips hjælper dig lidt videre med at tage de mest fantastiske fotos med hjem fra din rejse.
Have fun!
Gode tips 🙂 Det er fort gjort å glemme seg bort og bare skyte løs.
Skønt at høre at du kan bruge rådene 🙂