Overvejer du hvilken rute, du skal køre sydpå? Her får du 9 grunde til at du skal lade ruten gå igennem Schweiz!

Indeholder reklame

Der er så mange veje, der går sydpå. Men hvilken rute, skal du vælge? Måske sidder du lige nu med Google Maps og regner ud, hvilken vej der er kortest og hvilken vej, der er smukkest?

Vi har taget turen ned gennem Europa med bil mange gange. Og hver gang, har vi planlagt ruten derned på forhånd og bestilt hoteller, så vi ikke skulle døje med det på bilturen. Nu kommer det selvfølgelig an på, hvor du skal hen, men står valget til en gennemkørsel gennem Schweiz, så kan vi varmt anbefale ruten.

Der er dog nogle ting, der kan tale imod at rejse gennem Schweiz

Her kommer nogle af indvendingerne imod at køre igennem Schweiz:

  • Landet er for dyrt at tanke, spise og overnatte i
  • Der er alt for meget bjergkørsel

Og ja, landet er dyrt at køre igennem, og du skal købe et kørepas, før du kører ind i landet. Til gengæld, er du fri for at skulle betale vejafgifterne på motorvejene bagefter.

Jeg er selv nervøs for at køre gennem bjerge, men turen gennem Schweiz er ikke slem, da du kører gennem bjergpas og på den måde får bjergene som udsigt eller ved siden.

Det skal lige siges, at vi har både valgt at køre Basel/Lugano og Basel/Aosta, og vores erfaringer tager derfor baggrund i disse ruter.

Her kommer første grund til, at vi anbefaler dig at køre gennem Schweiz

1. Køreturen gennem Schweiz er bjergtagende

Vi har altid startet rejser gennem Schweiz via Basel. Det har vi gjort, fordi det passer med 2 overnatninger undervejs, når vi skal med færgen til Korsika. Du kan naturligvis komme fra mange andre grænseovergange. Anyways, så har vores indrejse altid været ret hurtig til at blive smuk og bjergtagende.

Når vi har kørt gennem Schweiz, er vi kommet igennem de mest smukke områder med søer og bjerge. Søerne har nogle gange været turkisblå og med små landsbyer og bjerge i baggrunden.

Bjergene i Schweiz er utrolig smukke at køre igennem
Bjergene i Schweiz er utrolig smukke at køre igennem
Bjerghytterne ligger spredt som perler ud på bjergene ved siden af motorvejen
Bjerghytterne ligger spredt som perler ud på bjergene ved siden af motorvejen

Nogle bjerge har været grønne og andre har været gråsorte, nærmest blålige i disen og rager op i skyerne. Nogle bjerge har nærmest været uhyggeligt store, sådan lidt ridder Katos bjerg fra Mio min Mio – agtige. Meen, måske er det bare, fordi jeg ikke er vant til de store bjerge herhjemme fra Danmark. Smukke er de i hvert fald.

2. Du kan holde et godt hvil i Basel

Det er lidt forskelligt, hvor vi har valgt at tage vores første stop, på vores rejse ned gennem Europa. Nogle gange har vi taget stoppet i Frankrig (Strasbourg/Bergheim) og kun en enkelt gang, nåede vi helt ned til Basel på en dag. Basel ligger lige omme på den anden side af grænsen fra Frankrig og Tyskland og kan være dit første hvil på rejsen sydpå.

Basel er noget dyrere i overnatning, end hvis du vælger at overnatte på den tyske side af grænsen. Basel ser spændende ud, men når vi har kørt en hel dag, har vi været for trætte til at tage ned i byen. Engang valgte vi at overnatte på et hotel i Basel med direkte adgang til et badeland. At bade undervejs på en lang køretur, er slet ikke så dårligt – det var særlig fedt for Sebastian, men det var også rart for vores ømme køre-rygge/kroppe.

Hoteller i Basel (reklame)

Booking.com
IMG 1799
IMG 1800

3. Spis morgenmad i Luzern

Hvis du alligevel overnatter i Schweiz og har god tid, er det oplagt at tage din morgenmad uden for hotellet. På vores første tur ned gennem Schweiz, valgte vi at køre en omvej for at se den smukke by Luzern, som ligger ud til en af Schweiz’s mange søer.

Morgenmaden tog vi i den smukke by, Luzern
Morgenmaden tog vi i den smukke by, Luzern

Det kræver naturligvis, at du har tiden til at køre væk fra din rute. Lige netop på denne tur, troede vi, at vi havde rigeligt med tid til at komme til Genova. Det havde vi bare ikke, da det kom til stykket. Bilkøer på motorvejen, et punkteret hjul og en GPS, der havde regnet tidsmæssigt forkert gjorde, at vi kom meget sent til Genova.

Når det er 2. rejsedag, og man rejser med børn – og skal tidligt op på 3. dagen for at nå en færge, kan det godt føles lidt presset. Det er vigtigt, at give dig og familien tid og ikke presse. Men én ting er at gå efter god tid, en anden ting er, at få virkeligheden til at passe ind.

Sebastian får sig en bagel til morgenmad i Luzern, Schweiz
Sebastian får sig en bagel til morgenmad i Luzern, Schweiz

Tiden, vi brugte i Luzern var dejlig forfriskende og blev en glad teaser til, at vi en dag ønsker at vende tilbage og opleve Schweiz rigtigt.

Hoteller i Luzern (reklame)

Booking.com

4. Gør holdt i smukke Lausanne

Efterhånden, som vi kom tættere på de store bjergpas sydpå i Schweiz, blev bjergene større og mere rå. Men vi oplevede også nogle meget smukke og nærmest “poetiske” udsigter og byer, som vi gjorde ophold ved, f.eks. ved byen Lausanne.

Lausanne ligger ved den store sø, Lac Leman, som er delt af grænsen op mod Frankrig, der lige sniger sig ind under Schweiz.

Det havde regnet en del gennem vores tur i Schweiz. I Lausanne var regnen holdt op, men skyerne lå lavt over de store bjerge. Disen lå tyk, men ikke så tyk, at vi ikke kunne se, men nærmere til at indhylle søen og bjergene i en stille eventyrlig stemning. Vi lovede hinanden, at vi vil tage tilbage til Lausanne en dag og også opleve dette smukke område rigtigt.

Der er utrolig smukt i Lausanne
Der er utrolig smukt i Lausanne

5. Schweiz har rastepladser du godt gider at holde ind på

Det er ikke bare solen og varmen, der kan muntre et køre træt barn (eller voksen) op på en tur gennem Schweiz. Det kan rastepladserne faktisk også. I hvert fald de fleste.

De fleste rastepladser, vi besøgte, var ordentlige, rene og gav os fabelagtige muligheder for at indtage sund og lækker mad (og dyre). Deres toiletter var også rene (og dyre).

Derudover, oplevede vi flere rastepladser, som decideret vækkede os med deres smukke placeringer og udsigter. Særligt, holdt vi inde på en rasteplads, der lå langs en smuk flod. Floden  var smuk, isnende kold, men noget så skøn at gøre holdt ved og sænke sine trætte køre-fødder ned i.

Bagved rastepladsen, løb der en flod, der var smuk og dejligt kold
Bagved rastepladsen, løb der en flod, der var smuk og dejligt kold
Her holder vi ind ved en rasteplads, som er ret smuk
Her holder vi ind ved en rasteplads, som er ret smuk

6. Det bjergrige pas til Italien er hele road trippet værd

Jo længere sydpå, vi nåede, især på vores rute mod den italienske by Aosta, jo højere blev bjergene, og jo højere kunne vi mærke, at vi selv kom op i højden. Det begyndte også at regne mere og skyerne lå grå og tunge hen over de, efterhånden, mørkere og mørkere bjerge. Turen gennem passet mod Aosta, var den smukkeste og mest dramatiske rute, vi endnu har kørt ud af Schweiz.

Der er flot at køre over passet til Italien
Der er flot at køre over passet til Italien

7. Vejene er formidable

Vejene i Schweiz bliver vedligeholdt – i hvert fald dem, vi kørte på. Tunnellerne er rene og ser også ud til at blive holdt ved lige. Det mærkes tydeligt, særligt, når du kører over grænsen til Italien. Fra at køre i skinnende rene tunneller, kører du pludselig over i gamle slidte tunneller, som er sortplettede af mug i bedste italian style.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi synes det er ret okay, når vejene fungerer, når vi er på road trip. Vi oplevede på et tidspunkt, at vores bil punkterede på en tur gennem Schweiz, men der gik ikke længe før vejhjælpen var nær, og vi blev passet godt på og hjulpet videre.

8. Schweizerne kører ordentligt

Og ja, schweizerne er ikke bare generelt punktlige, de kører også ordentligt på vejene. Om det skyldes de mange store flotte, nye biler, de fleste kører rundt med, skal jeg ikke kunne sige. Men de kører ordentligt. De kører efter reglerne og er venlige bilister, som giver plads og fletter ind på fornemmeste maner. Når ambulancerne skal forbi i en motorvejskø, spreder bilerne sig ud til hver sin side i det flotteste fiskebensmønster så dem, der skal ha hjælp får hjælp. Thumbs up herfra!

9. Du er fri for at betale vejpenge her og der

De fleste sydlandske lande har afkørsler på motorvejen, du skal holde ind ved, for at betale for kørsel på motorvejen. Det kan godt være en omkostningsfuld affære, du måske ikke lige havde regnet med i dit transportbudget hjemmefra. Derudover er det også lidt irriterende, fordi du aldrig helt ved, hvad du skal hoste op med på din rute og altid skal have kort eller kontanter klar.

I Schweiz skal du også betale for at bruge deres motorveje og tunneller. Men her køber du et motorvejsmærkat hjemmefra, som du klistrer på bilens forrude. Du bliver tjekket, som noget af det første, når du kører over grænsen til Schweiz, og har du ikke et motorvejsmærkat i bilruden, bliver du bedt om at købe et. Vi har alle gange sørget for at købe motorvejsmærkatet hjemmefra, og den løsning passer fint for os.

Det var de 9 grunde til at køre gennem Schweiz. Men hvad med dig?

Hvordan er din rute, når du kører sydpå?

Vi har snakket med rigtig mange om, hvordan de tager deres rute sydpå. Nogle har flere overnatninger undervejs, nogle kører om natten, nogle skiftes til at køre og ja, der er mange måder at køre sydpå.

Men vi er også nysgerrige på at høre, hvordan du rejser sydpå: Har du f.eks. en bestemt rute, du altid tager? Er der et yndlingsland, du altid kører igennem? Er der en særlig rute, du vil anbefale?

Skriv endelig til os i kommentarfeltet! Vi glæder os til at høre fra dig!

 

  Tips til din tur gennem Schweiz

  • Schweizerne kører ordentligt – det gør italienerne ikke nødvendigvis
  • Husk schweizisk motorvejsmærkat
  • Google Maps regner ruten ud i timer, men være opmærksom på, at der er bjergterræn og vores erfaring er, at det ofte tager et par timer længere end udregningen
  • Tag madpakke med hjemmefra, men hav godt med penge med til rastepladserne i  Schweiz (det vil du ikke fortryde)

  Nyttige links til din tur gennem Schweiz

  Vores tur gennem Schweiz

 

Privacy Preference Center